UWAGA RODZICE ! ZAPISY NA ZAJĘCIA SOCJOTERAPEUTYCZNE
05.09.2018

 

 

Punkt Profilaktyki rozpoczyna zapisy dzieci chętnych do udziału w zajęciach socjoterapeutycznych. W roku szkolnym 2018 - 19 zajęcia kierowane są do uczniów klas IV i VI.

 

Zajęcia będą odbywać się raz w tygodniu w godzinach popołudniowych w okresie od października 2018 r. do czerwca 2019 r. w Punkcie Profilaktyki przy ul. Św. M. Kolbe 9.

 

Zajęcia są bezpłatne.

 

Liczba miejsc jest ograniczona.  Zapisy  trwają do 12.10.2018r.

 

Szczegółowe informacje można uzyskać bezpośrednio w Punkcie Profilaktyki, pod numerem telefonu  23 6613880 lub u pedagoga szkolnego.

 

ZAJĘCIA SOCJOTERAPEUTYCZNE

Zajęcia socjoterapeutyczne organizowane w Punkcie Profilaktyki to forma pomocy psychologicznej ukierunkowana na stymulowanie rozwoju osobistego i społecznego. Zajęcia socjoterapeutyczne mogą okazać się szczególnie pomocne dzieciom, które doświadczają trudności w  relacjach  rówieśniczych, zwłaszcza, gdy ich przyczyną jest nadmierna nieśmiałość, nadpobudliwość i skłonność do zachowań agresywnych, niewiara w swoje możliwości, czy wręcz przeciwnie nadmiernie stawiane sobie wymagań.

Udział w zajęciach zawsze jest dobrowolny i poprzedzony akceptacją dziecka i rodzica. Dziecko może przychodzić w na zajęcia przez pierwsze 2-3 tygodnie po to, by zorientować się, czy chce brać udział w kolejnych. Po tym czasie do grupy  nie są przyjmowani nowi uczestnicy i rozpoczyna się systematyczna praca w stałym składzie. Każda z grup liczy 8-12 dzieci i jest prowadzona przez dwóch wykwalifikowanych socjoterapeutów.

 

CZEGO DOŚWIADCZY DZIECKO NA ZAJĘCIACH?

 

Uważność jest jednym z ważniejszych czynników w tworzeniu dobrych relacji. Jeśli ktoś jest na mnie uważny, zauważa mnie, słucha, to znaczy, że ja jestem ważny.  W ten sposób dziecko nabywa przekonania o swojej ważności. Natomiast akceptacja, unikanie niekonstruktywnej krytyki, przyzwalanie na popełnianie błędów i bycie nieidealnym,  uczy dziecko, że jest ono ok, że jest mądre i wartościowe.

 

Już od pierwszych spotkań budujemy w grupie postawę otwartości, akceptacji i zaufania. W takim klimacie dzieciom o wiele łatwiej jest wypróbowywać nowe zachowania, gdyż znacznie mniej obawiają się krytyki i negatywnych porównań. Podczas spotkań trenujemy z dziećmi nowe, korzystne formy zachowań, które pomagają lepiej radzić sobie z trudnymi emocjami i sytuacjami w relacjach rówieśniczych, wzmacniają poczucie własnej wartości. Jest to czas na ćwiczenia poprzez zabawę, wspólne rozmowy, dzielenie się swoimi poglądami i doświadczeniami. Każde spotkanie ma określony temat. I tak na przykład są zajęcia dotyczące budowania pozytywnego obrazu siebie, poznawania swoich mocnych stron i predyspozycji, budowania udanych relacji rówieśniczych, zajęcia dotyczące substancji psychoaktywnych oraz zagrożeń związanych z nieumiejętnym korzystaniem z komputera i Internetu, zajęcia na temat radzenia sobie ze stresem, uczące metod skutecznego uczenia się i wiele innych.

 

Nawet w najlepszych relacjach zdarzają się konflikty. To normalne i często nawet korzystne, o ile potrafimy je rozwiązywać i nie trwają one zbyt długo. Dlatego od początku uczymy dzieci  postawy wygrany – wygrany, gdzie akceptuje się i szanuje odmienny punkt widzenia.  Podczas zajęć zwracamy uwagę na proces grupowy, czyli to, jak przebiegają relacje pomiędzy uczestnikami grupy, ponieważ właśnie w grupie można w naturalny sposób kształtować umiejętności, takie jak współpraca, rozwiązywanie konfliktów, budowanie i podtrzymywania więzi i zaangażowanie w relacjach.